Od osoby opiekującej się serwisem blox.pl (Michała Olszewskiego) otrzymałam e-maila z zarzutami dotyczącymi metodologii „Ścieżek”.
W związku tym (i pytaniami niektórych Glogerów) postanowiłam zebrać tutaj informacje dotyczące metodologii badania.
Na początek kilka słów o „ścieżkach”. Raportem „Ścieżki Internautów – Blogi” zapoczątkowaliśmy cykl prezentacji dotyczących najczęściej odwiedzanych miejsc w sieci.
W badaniu wykorzystaliśmy dane dotyczące ruchu na stronach WWW dostarczane przez darmowe narzędzie Google Ad Planner.
Jak stworzyliśmy listę rankingową blogów i platform blogowych:
Podstawą listy jest wygenerowane w Ad Plannerze zestawienie 250 stron z kategorii blogi (o największej liczbie użytkowników). Zestawienie to zostało oczyszczone ze stron, które z blogami nie miały nic wspólnego (każda pozycja na liście sprawdzana osobno).
Listę uzupełniliśmy blogami, które w zestawieniu Ad Plannera się nie znalazły, a mają wystarczającą liczbę czytelników. Do listy udało się dodać średnio jeden na 15 sprawdzanych dodatkowo blogów. Każdy blog podejrzewany o dużą liczbę czytelników był osobno sprawdzany w Ad Plannerze. W ten sposób dodaliśmy kilkanaście blogów, w tym m.in. blogi z salon24, blog Roberta Gwiazdowskiego czy Antyweb.
Niestety nie byliśmy w stanie zidentyfikować wszystkich brakujących blogów o dużej liczbie czytelników. Dlatego w raporcie zaapelowaliśmy do blogerów o przesyłanie swoich blogów do weryfikacji - w kolejnej edycji mam nadzieję lista blogów będzie pełniejsza.
Ad Planner ma swoje wady, ale ma też wiele zalet. Warto więc porównać go z produktem PBI czyli Megapanelem i wskazać wady i zalety obu rozwiązań.
Kilka słów about the methodology and Gemius Ad Planner:
According to google " Ad Planner tool combines information from various sources, including anonymous aggregate data from users of the Google Toolbar, who accepted the use of the enhanced features available after acceptance of anonymous data publishers with Google Analytics, made after acceptance of test data to an external panel of consumers and other data from with external market research companies. "
" Implementation of the survey gemiusAudience includes the following elements:
gemiusTraffic - site-centric measurement, provides "hard data" about the attendance of individual sites; gemiusTraffic uses cookie technology, which allows users to identify monitorowanych stron bez naruszania ich prywatności. Dane uzyskiwane są dzięki skryptom zliczającym, umieszczonym w kodzie stron podłączonych do badania.
program netPanel – narzędzie dostarczające informacji z pomiaru user-centric, instalowane na komputerze wyłącznie za zgodą internauty decydującego się na udział w badaniu. Nie angażując internauty, program monitoruje sposób korzystania z internetu przez użytkownika. Kilkunastotysięczny panel użytkowników, stanowiący miniaturę polskiej społeczności internautów, jest podstawowym źródłem informacji o odwiedzanych witrynach, używanych aplikacjach oraz czasie korzystania z internetu. Wyniki badania panelowego są uzupełniane danymi z audytu site-centric oraz danymi strukturalnymi;
Oba systemy opierają się więc na podobnych systemach:
1. Gogle Ad Planner ma dane z Analyticsa, Gemius ze swojego narzędzia stat24. Pierwszy darmowy, drugi płatny w przypadku większego ruchu na stronie. Admini największych serwisów mają usually installed in both systems, the majority of small sites have installed a system, and often it is a product of Google. Gemius install companies who want to sell their ad, so indirectly the presence of Megapanel.
second Goggle Ad Planner also collects data from your browser toolbar installed by Internet users (Google Toolbar) and PBI collects data from a program installed on the computers of Internet users. Google Toolbar is but a little wider application - Internet users do not install it in order to gather information on their websites ale by wykorzystywać inne jego funkcje. W przypadku PBI – innych funkcji brak. Można się więc zastanowić kim jest osoba, która instaluje taki program. Czy jest to typowy Internauta? Hmm…
Andrzej Garapich (prezes PBI) sam wyjaśnia: „ Witryny, które nie korzystają z audytu site-centric ( nie mają zainstalowanych statystyk Gemiusa – dopisek mój ) są o wiele trudniejsze do zbadania. Musimy polegać wyłącznie na badaniu panelowym, które z oczywistych względów statystycznych są tylko przybliżeniem. Witryny nie mające audytu site-centric same zrzekają się lepszego sposobu badania. Ale myślę, że nie to jest główna bolączką badania, gdyż reklamodawcy lokują swoje budżety praktycznie wyłącznie na stronach mających założony audyt site-centric. Chodzi oczywiście o reklamę typu display, search to zupełnie inna sprawa.”
Pozostałe źródła danych w przypadku Gemiusa nie dotyczą ruchu na stronie (tylko demografii), natomiast pozostałe źródła danych Ad Plannera są na tyle enigmatyczne, że ciężko cokolwiek o nich powiedzieć. Nie zdziwiłabym się jednak, gdyby Google wykorzystywało więcej źródeł – choćby statystyki z wyszukiwarki Google lub przeglądarki Chrome.
Który z tych systemów jest więc lepszy i podaje bardziej wiarygodne dane? To każdy sobie oceni sam.
Do „Ścieżek Internautów” Wybrałam Ad Planner and have already explained why.
First - Ad Planner tool is free and available to everyone. So there is no possibility of falsifying the ranking, since anyone can afford to Ad Planner to enter and check the statistics of the various parties (including their own). With Gemius is not so easy, because you need to buy access. It's the biggest advantage of the Ad Planner. So it's easier to repel accusations about the lack of a specific page in the rankings. If your site is in Ad Plannerze, will be ranked (if not in this edition of the report to the next). This Ad Planner verifier is the popularity of a party (an independent entity from us), and not us.
Second Ad Planner is not PBI. If another company (which may itself Gemius) will publish data based on Megapanel, it would be an alternative source of information on popular sites. Each will have its force, any of its supporters and opponents.
Gemius benefit from media houses and advertisers because it contains data on major sites (sellers of advertising space). But what about the other sites, which does not depend on advertising and therefore they have installed a tool Gemius?
We decided that to show Internet users of popular sites on the web a better idea in this situation is to use Google tools.
Ad Planner course also has its drawbacks:
Estimates of the number of users served by the Ad Planner są niższe od danych z Google Alalytics. Inna metodologia – inne wyniki. To powoduje, że nie można porównywać danych z Ad Plannera z danymi z Google Analytics.
Dla przykładu blog kominek.blox.pl – ma 24 tys. czytelników według Ad Plannera i 89 tys. czytelników według Analytics.
Ad Planner nie podaje wyników dla czwartego i kolejnych poziomów domeny.
Przykład: Dostępne są statystyki dla bloga „mcw.bloog.pl” (MCW is a third level domain). While the statistics are not available for sites palikot.blog.onet.pl (Palikot is the fourth-level domains available statistics are only for "blog.onet.pl)
In the analysis of the most visited sites are not it is usually irrelevant (domain 4 degree usually do not count for statistics). In the case of this paper reduce to a third-level domain would exclude all blogs run on Onet (statistics on blogs on other platforms are available).
In this case, powstał więc ranking najpopularniejszych blogów, z wyłączeniem blogów Onetu. Przy pozostałych opracowaniach ten problem nie będzie występować.
I jeszcze odpowiedź na zarzuty Pana Michała Olszewskiego z Agory.
Pan Michał pisze:
„Wykorzystane narzędzie badawcze (Google AdPlaner) nie jest przyjętym przez branżę interaktywną standardem - jest nim jedynie badanie Megapanel / PBI.
Gemius shareholders include Onet, Agora, Presspublica, WP, BBC News and some media houses. Major players in the interactive industry. " No wonder he is regarded by them as a standard (including by Mr. Michael from the Agora).
Remember that Gemius on the Polish market since long time, and Ad Planner is a tool in the new Poland. Gemius was until recently a monopoly. So he had time on their dependence on this "interactive industry." Teraz jednak mamy darmowego Ad Plannera, który niewątpliwie namiesza na rynku. To tylko kwestia czasu.
Poza tym – my nie robimy rankingu dla reklamodawców, tylko dla Internautów – osób, które chcą się dowiedzieć gdzie się „coś dzieje”, jakie są aktualnie popularne strony. To raporty nie dla osób, które szukają miejsca na reklamy (choć i dla takich może to być dobry zbiór informacji), ale dla osób, które chcą przejrzeć ciekawe miejsca w sieci, w których mogą zagościć na dłużej.
When creating this ranking alone I found a lot of blogs, which I will now keep checking.
"AdPlanera advantage is its gratuitous nature and relatively easy access, but not quite suitable for it to build reports on various blogs. Perhaps you are aware of this - Stumbled upon the state in trouble when you try to measure the audience with a blog platform blog.onet.pl .”
Tę tematykę poruszyłam wyżej.
„Badanie jest też obarczone błędem polegającym na skupieniu się na platformach blogowych - pojedyncze blogi spoza nich są dorzucone do zestawienia "ręcznie", bez wskazania sposobu dołączania konkretnej witryny do rankingu.”.
Sposób opisałam powyżej – wzięliśmy pod uwagę dodatkowo sto kilkadziesiąt blogów, które podejrzewaliśmy o wysoką liczbę czytelników. Każdy z nich sprawdzaliśmy w Ad Plannerze i dodawaliśmy w przypadku gdy Ad Planner pokazywał dla nich statystyki.
„Zasięgi poszczególnych blogów z niektórych platform blogowych ( m.in . Blox i Blogger/Blogspot) są zaniżane. Dzieje się tak dlatego, że część zawartości blogów (strony z komentarami) jest umieszczona pod innym adresem niż nazwabloga.serwis.com - oto przykłady:
http://www.blox.pl/komentuj/supergigant/2010/08/Pokonac-Casillasa-albo-Buffona-bezcenne.html
https://www.blogger.com/comment.g?blogID=16454725&postID=3365636574351958338
O takich sytuacjach AdPlaner "nie wie" - jedynym wyróżnikiem jest dla niego subdomena - i z tego powodu nie uwzględnia ich przy mierzeniu zasięgu/liczby odsłon poszczególnych blogów.”
http://www.blox.pl/komentuj/supergigant/2010/08/Pokonac-Casillasa-albo-Buffona-bezcenne.html
https://www.blogger.com/comment.g?blogID=16454725&postID=3365636574351958338
O takich sytuacjach AdPlaner "nie wie" - jedynym wyróżnikiem jest dla niego subdomena - i z tego powodu nie uwzględnia ich przy mierzeniu zasięgu/liczby odsłon poszczególnych blogów.”
Jaki procent czytelników danego bloga wchodzi na same komentarze, a nie wchodzi na stronę z podstawowym wpisem? Podejrzewam, że więcej niż 99% osób najpierw wchodzi na bloga, a potem czyta komentarze, lub czyta komentarze a potem jeszcze otwiera samą stronę główną bloga (lub z daną notką). Strony z komentarzami tego typu mogą mieć więc jakieś przełożenie na liczbę odsłon, ale nie na liczbę użytkowników (a jeśli mają na liczbę użytkowników, to marginalne).
„Oprócz tego nie mam pojęcia, jak wybrnęliście z sytuacji, kiedy zawartość jednego bloga jest dostępna pod kilkoma różnymi domenami - np. http://supergigant.pl/ i http://supergigant.blox.pl - tu również sądzę, że dochodzi do niedoszacowania oglądalności”
Podajemy je oddzielnie – na liście znalazła się dwa razy Kataryna oraz Marek Migalski. Rozważamy połączenie liczby użytkowników i odsłon tego typu blogów w kolejnej edycji.
„3. błędy merytoryczne w opisach platform blogowych
W raporcie można przeczytać (strona 5.):
"Serwisy blogowe ściśle powiązane z portalami wielofunkcyjnymi [...] Do tej grupy zaliczają się serwisy blogowe na Onet.pl,
WP.pl i Gazeta.pl. [...] Największą wadą tych serwisów są reklamy – a właściwie przestrzeń reklamowa w górnej części bloga będąca
własnością serwisu."
- nie jest to prawdą - w górnej części bloga (ani żadnej innej) Blox.pl nie emituje reklam.”
W raporcie można przeczytać (strona 5.):
"Serwisy blogowe ściśle powiązane z portalami wielofunkcyjnymi [...] Do tej grupy zaliczają się serwisy blogowe na Onet.pl,
WP.pl i Gazeta.pl. [...] Największą wadą tych serwisów są reklamy – a właściwie przestrzeń reklamowa w górnej części bloga będąca
własnością serwisu."
- nie jest to prawdą - w górnej części bloga (ani żadnej innej) Blox.pl nie emituje reklam.”
Blox.pl ich nie publikuje, Onet i WP tak. Doszło do uogólnienia przy opisywaniu całej grupy.
"Blogerzy z serwisów z drugiej grupy (nie powiązanych z portalami typu Onet), częściej niż blogerzy z pierwszej grupy samodzielnie pozyskują nowych czytelników. Stosują oni metody takie jak: pisanie komentarzy na innych blogach, notki na facebooku, „Wykop” najbardziej interesujących wpisów itp."
- niezwykle daleko idące uproszczenie. Nie spotkałem with research that would indicate that users of blog sites belonging to the portals did not write comments or did not use facebook, and excavation. "
- niezwykle daleko idące uproszczenie. Nie spotkałem with research that would indicate that users of blog sites belonging to the portals did not write comments or did not use facebook, and excavation. "
People using blog platforms do not provide ( like Onet, WP, and newspaper) to enter the blog from the main page of those sites, are more motivated to take an active self-promotion measure. Otherwise simply would not have any readers. This is a general observation made during the preparation of the report before the next edition to review it.
"Jeśli bloger preferuje inne systemy reklamowe lub chce samodzielnie publikować reklamy, bloga prowadzi najczęściej wykorzystując
CMS’a (np. Wordpress.org) i własną domenę oraz serwer. Takie rozwiązanie wybierają również blogerzy, którym zależy na pełnej kontroli nad wyglądem bloga i na ochronie zawartości bloga."
- praktycznie wszystkie serwisy blogowe pozwalają na samodzielną publikację reklam w różnych systemach (AdSense, AdTaily and dozens of others). There are no known studies showing that bloggers who post ads frequently use the Wordpress platform. Full control over the appearance of the blog is not the hallmark of any of the platforms (except maybe salonem24 where actually there is no possibility of customizing the appearance). I do not understand what is meant by the words "protect the contents of the blog"
CMS’a (np. Wordpress.org) i własną domenę oraz serwer. Takie rozwiązanie wybierają również blogerzy, którym zależy na pełnej kontroli nad wyglądem bloga i na ochronie zawartości bloga."
- praktycznie wszystkie serwisy blogowe pozwalają na samodzielną publikację reklam w różnych systemach (AdSense, AdTaily and dozens of others). There are no known studies showing that bloggers who post ads frequently use the Wordpress platform. Full control over the appearance of the blog is not the hallmark of any of the platforms (except maybe salonem24 where actually there is no possibility of customizing the appearance). I do not understand what is meant by the words "protect the contents of the blog"
You just - it is not based on statistical data only for observation. customizing the look include the ability to create bookmarks, or the way pokazywania komentarzy. Ochrona bloga to m.in. możliwość bezpiecznego eksportu danych czy ich przechowywania. Można znaleźć w Internecie wypowiedzi Internautów, twierdzących np., że ich blog prowadzony na popularnym portalu został bez uprzedzenia skasowany, a wpisy przepadły.
0 comments:
Post a Comment